FÔR/FÔRING/FÔRDYRKING

Jordpakking i grasproduksjon

Grovfôrproduksjon innebærer mange overkjøringer med traktor og utstyr, og da gjelder det å ta forholdsregler for å unngå at jordpakking reduserer avling og kvalitet.

Tekst og foto:
Stein Jørgensen

Rådgiver i NLR

stein.jorgensen@nlr.no

Professor Inge Haakanson i Sverige anbefaler at ikke noe dekk skal ha lufttykk over 0,8 bar, ingen aksel skal ha større last enn 6 tonn (9 tonn for boggi).

Det er skrevet mye om jordpakking, og det meste er negativt. Men ikke all jordpakking er ugunstig. Skal frø og planterøtter få jordkontakt og god spireråme er det nødvendig med litt jordpakking. Som for eksempel tromling før og etter såing av engfrø, eller tromling av spesielt 1. års eng på våren for å få satt enga etter naturens herjinger gjennom høst, vinter og vår. Nå går det mot slått og hva bør du ta hensyn til hvis du må ut på slåtteareal som er bløtt.

Årsaker til jordpakking

Utstyr som benyttes og hvilken tilstand jorda er i, er to viktige faktorer. Blaut jord er det som oftest gir størst utslag på avlingen når det gjelder pakking. Og som en «god nummer to» kommer mye kjøring. Hjulsluring og kjørehastighet betyr minst i denne sammenhengen. I enga derimot betyr sluring mye. Plantene skades ved at det oppstår bevegelse mellom dekket og graset. Et brett dekk skader flere planter enn et smalere. Hjul til grasmark er derfor et kompromiss mellom jordpakking og skading av planter. Er det tørt i enga bruk smale dekk, er det rått i enga bruk litt bredere dekk. Viktig å legge opp kjøringa slik at man unngår sluring.

Årsaker til pakking:

  • For blaut jord

  • For mye kjøring / spordekking

  • For tungt utstyr

  • For høyt dekktrykk

  • Feil dekkutrustning

  • Hjulsluring (viktig årsak i eng)

  • Kjørehastighet

Kjøremønster

Grovfôrdyrking er en produksjon med mange overkjøringer i løpet av en sesong, og dermed en produksjon der faste kjørespor kan være til ekstra stor nytte. Harper Adams Universitet i England har kartlagt overkjøringer ved tilfeldig kjøring med to høstelinjer, rundballer og eksaktsnitter i løpet av en slått. Resultatet var at henholdsvis 63,4 prosent og 63,8 prosent av arealet ble trafikkert. Ved bruk av faste kjørespor kan arealet som blir kjørt på reduseres ned til 10 - 25 prosent avhengig av arbeidsbredder.

Har du mulighet bør du ha faste kjørespor. Det innebære at alle operasjoner på jordet foregår i faste arbeidsbredder, og all kjøring skjer i samme spor. Dette krever jo at du har en maskinpark med bredder som går opp i hverandre. Denne teknikken forutsetter at utstyret har posisjonsverktøy med tilstrekkelig nøyaktighet. Erfaringer hos praktikere tilsier at alt utstyr trenger ikke dette. Du kan for eksempel kjøre gjødsel, slåtteutstyr og samlerive med en traktor med GPS-utstyr som bruker RKT-signaler. Og så kan du kjøre resten av grashøsteutstyr uten.

Tiltak mot jordpakking i grasproduksjon:

  • Begrense kjøring

  • Faste kjørespor

  • Redusere vekt på traktor og utstyr

  • Kjør under lagelige forhold

  • Tett plantedekke

  • Reduser dekktrykk / bruk tvilling

  • Utnytt kapasiteten på traktor og utstyr

  • Skift slitedeler på utstyr

  • Ikke kjøre fort, (vibrasjoner og slag øker jordpakking)

  • Unngå sluring

Følger av jordpakking:

Når vi snakker om jordpakking, er det den skadelige pakkinga vi konsentrer oss om. Som for eksempel, i engdyrking kan vi i de verste tilfellene få en spordekking av arealet fem ganger, med transport av møkk og ved grashøsting. Jordpakkingen reduserer volumet av store luftfylte porer i jorda, og dermed blir den tettere. Plantene sliter med å finne vann og næring, og vi får misvekst og avlingstap. I økologisk drift vil dette slå enda hardere ut, da jordlivet og den mikrobiologiske aktiviteten vil reduseres kraftig ved sterk jordpakking. Her kan avlingsnedgangen være total i de mest ekstreme tilfellene.

Følger:

  • Flere overvintringsskader på eng

  • Seinere våronn

  • Dårligere gjødselutnytting

  • Mer energi og tid må brukes til jordarbeiding og ugraskamp

  • Økt erosjonsfare

  • Økt forurensningsfare

  • Mindre belgvekster og grasplanter, mer ugras i enga

  • Dårligere avlingskvalitet

  • Nedsatt avling

Tommelfingerregler

Professor Inge Haakanson i Sverige har gitt følgende anbefaling: Ikke noe dekk skal ha lufttykk over 0,8 bar, ingen aksel skal ha større last enn 6 tonn, 9 tonn for boggi. Er det fuktig skal det være lavere trykk og last, men aller helst vent til det er tørt nok. I økologisk drift bør en holde seg under disse anbefalingene for aksellast, for å unngå pakkeskader og påfølgende dårlig næringsomsetning.

Danske forskere har utformet 50/50 reglene: En skal ikke ha større pakkingstrykk på 50 cm enn 50 Kpa (0,5 bar). Får man pakking i jorda dypere enn 50 cm, ansees pakkeskaden som permanent. Det vil si at verken biologi, tørke/fukt eller frost/tining kan utbedre skadene i overskuelig framtid. Heller ikke mekanisk løsning er mulig på slike dyp.

Det er spesielt om våren at jorda er utsatt for pakkeskader i dypet. Da er jorda tørr i overflata, men fortsatt rå nedover. Svenske forsøk viser at pakking på dette dypet gir avlingstap på 2 - 5 prosent. Dette er ikke mye, men over en tiårs periode er summen betydelig.